Het Oneiros Ensemble speelt kamermuziek, van barok tot hedendaags, in grote en kleine bezettingen, voor jonge en oude luisteraars. Het ensemble zoekt naar de essentie van de muziek, arrangeert en programmeert, maakt muziektheater, en vertelt verhalen.

In 2021 werken we aan Mensje Indigo. Een voorstellingsreeks waarin we samen met de kinderen bijna ALLES gaan bevragen en op zoek gaan naar hun eigen ‘Super Powers’. We willen met Mensje Indigo de kinderen meenemen in een interactief spel, waarin we de dingen die we denken te geloven, te zien, en te voelen nog eens goed bekijken. Want misschien zijn de dingen wel helemaal niet zoals we denken. Voor meer informatie.

A Trois!

Drie: muziek voor fluit, altviool en harp

  • Carl Philip Emanuel Bach – Trio voor fluit, altviool en continuo, wotq 93
  • Arnold Bax – Elegiac Trio voor fluit, altviool en harp
  • Sofia Gubaidulina – Garten von Freuden und Traurigkeiten, voor fluit, altviool en harp
  • Claude Debussy – Sonate voor fluit, altviool en harp
  • Béla Bartók – Romanian Folk Dances, arr. voor fluit, altviool en harp door Oneiros Ensemble

De combinatie van fluit, altviool en harp is klassiek geworden. Sinds Debussy een van zijn zes sonates schreef voor deze bezetting volgden er vele interessante en minder interessante composities. Oneiros kiest haar favorieten.

Allereerst een werk van Carl Philip Emanuel Bach. Een van de fluitkwartetten, in a klein. Bach componeerde dit werk in zijn laatste levensjaar, in Berlijn. Het is een extravagant en kleurrijk stuk, dat lange tijd onbekend is gebleven doordat het niet meer tijdens Bach’s leven kon worden gepubliceerd.

Het Elegiac Trio van Bax is bijna tegelijkertijd met het trio van Debussy geschreven. Maar of de componisten dit van elkaar wisten… Beiden probeerden het schrikbeeld van de oorlogen die in Europa hadden gewoed af te schudden. Debussy schreef aan Stravinsky: “De lucht moet vervuld raken van een nieuwe schoonheid als de kanonnen eindelijk stilvallen.” Maar een jaar later schreef hij over de Sonate: “Het is de muziek van een Debussy die ik niet langer ken. Het is beangstigend weemoedig, en ik weet niet of ik moet lachen of huilen – misschien beide?”

Garten von Freuden und Traurigkeiten van Sofia Gubaidulina, slaat een heel nieuwe weg in. Waar het eerste werk ging over structuur, het tweede over textuur, gaat deze muziek vooral om klankkleur. Alleen de fluit heeft een duidelijke melodische partij, de harp en de altviool vormen samen een tapijt met vreemde mooie kleuren en bijzondere effecten. De componiste heeft met deze muziek een tuin willen oproepen, beïnvloed door de Russische schrijver Iv Oganov die schreef over “een witte tuin met diamanten zomen.”

We sluiten af met de Roemeense Dansen van Béla Bartok. Bartok liet zich in zijn muziek inspireren door volksmuziek uit de Balkan, maar hij verwerkte die wel op vernuftige wijze in zijn composities. Deze zes dansen zijn allemaal zeer verschillend van karakter, van heel verstild tot uitbundig.

De wolf in de wolken

Muziektheater voor kinderen
Door Liesbeth Vreeburg & Karin Leutscher
Regie: Susanne Roos.

Muziek kun je wel voelen, maar niet zien. Je kunt muziek niet ergens instoppen. Of toch? Kun je muziek bewaren? Of zoekt ze zelf een plekje in de hoofden van mensen?

Muziek kan mensen veranderen. Mensen kunnen er droevig van worden, of vrolijk, of bang. Maar waar komt de muziek eigenlijk vandaan?

In: De wolf in de wolken verkennen de muzikanten de mogelijkheden van hun instrumenten, onderzoeken of muziek echt bestaat, en vertellen zonder woorden iets over waar de muziek vandaan komt.

Voor kinderen van 4 tot 8 jaar.

Susanne Roos (regisseur) studeerde aan de Theaterschool in Utrecht. Ze werkt als actrice en theatermaker voor film en televisie. Eerder maakte ze een succesvolle theatervoorstelling met Frank Groothof. Met haar eigen Theatergroep Fien maakt ze prikkelende en filosofische familievoorstellingen.

Eerder speelden Susanne Roos en Liesbeth Vreeburg samen in Het Verloren Sporen Museum en in Ariadne | Het meisje en de Minotaurus van Theatergroep Fien.

Europareis

Voor harp en viool is er schitterend repertoire geschreven. Maar voor piano en viool nog veel meer. In dit programma spelen Johan en Liesbeth verschillende bewerkingen en originele composities.
In Saint-Saëns Fantaisie hoort u de laatste uitlopers van de romantiek, terwijl de Danse van Debussy een nieuwe lichtheid geeft. De muziek van Pärt is verstild en sober.
Na de pauze komt u na de prachtige vijfde vioolsonate van Bach terecht in de wondere wereld van de volksmuziek.

Programma:
Camille Saint-Saëns – Fantaisie (1907)
Claude Debussy – Danse (arrangement door Roel van Oosten) 
Dmitri Shostakovich – selectie uit Preludes voor viool en piano op. 34 *
Arvo Pärt – Fratres 
 
Johann Sebastian Bach – Sonate voor viool en klavecimbel nr. 5 BWV 1018 *
Manuel de Falla – selectie uit Siete Canciones Populares Espagnoles voor viool en piano*
Béla Bartók – Romanian Folk Dances*
* Bewerkingen voor harp en viool door Liesbeth Vreeburg
Kwintetten
In dit programma gaan literatuur, muziek en mythologie hand in hand.
De virtuoze horrorklanken van Caplet vormen een prachtig contrast met de weelderige rijkdom van Schubert. De muziek van Henriette Renié doet niet onder voor de beste muziek van haar tijdgenoten, maar deze harpiste en componiste is, ten onrechte, vrij onbekend gebleven. De fascinerende muziek van “onze eigen” Hans Cox maakt het geheel compleet. Daarbij vertellen wij de verhalen natuurlijk aan het publiek!
André Caplet – Conte Fantastique: La Masque de la Mort Rouge (harp en strijkers)
Henriette Renié – Légende, après “Les Elfes” de Lecompte de Lisle, 1901 (harp)
Hans Cox – Cyclophonie XIV: The Birds of Aengus (harp en viool)
Franz Schubert – Der Tod und das Mädchen, strijkkwartet nr. 14 in d kleine terts.
Mensje Indigo

In 2021 werken we aan Mensje Indigo. Een voorstellingsreeks waarin we samen met de kinderen bijna ALLES gaan bevragen en op zoek gaan naar hun eigen ‘Super Powers’.
Kinderen van vandaag de dag lijken sensitiever, jonger wijs en meer open. Ze leven in een wereld die er totaal anders uitziet dan de wereld waarin wij volwassenen opgroeiden. Alles om ons heen verandert steeds en sinds de intrede van de corona crisis lijkt onze wereld en de ‘realiteit’ zoals we die kenden al helemaal op haar kop te staan.
Gelukkig zijn kinderen flexibel, fantasierijk en leven zij “in het moment”. Dat zijn belangrijke aspecten (vitamines) voor het opgroeien tot volwassenheid. De wereld wordt mooier als we haar zien en meemaken met het besef dat er meerdere betekenissen mogelijk zijn, dat er meer is dan werk en geld, dat de buurman misschien wel gelooft in Buddha en Russische kinderen veel meer kleuren onderscheiden dan wij. In deze enorm tumultueuze tijd willen wij graag die verbeeldingsvitamines stimuleren.

Om de magie en speelsheid terug te brengen in het dagelijkse leven ontwikkelden wij Mensje Indigo. Mensje Indigo is een serie van 5 muziektheatervoorstellingen. Elke 14 dagen, op zondagmiddag, wordt er een nieuwe aflevering gespeeld. Tijdens de voorstellingen mogen de kinderen mee spelen, musiceren en zingen (maar ook gewoon alles rustig gadeslaan vanaf de kant). Ze krijgen geheime opdrachten mee naar huis en nieuw verzonnen woorden. Elke nieuwe aflevering bevat elementen uit de laatste aflevering, en de input van de kinderen wordt langzaamaan steeds meer deel van de serie.
We willen met Mensje Indigo de kinderen meenemen in een interactief spel, waarin we de dingen die we denken te geloven, te zien, en te voelen nog eens goed bekijken. Want misschien zijn de dingen wel helemaal niet zoals we denken.

Data onder voorbehoud:
4 april
18 april
2 mei
16 mei
30 mei

Seven Manieren van Minne

Seven Manieren van Minne

Een nieuw werk, geschreven door componist en trappist Kris Oelbrandt. Dit kameroratorium is gebaseerd op een tekst van de veertiende-eeuwse mystica Beatrijs van Nazareth. In deze teksten worden zeven manieren van het opgaan in de (mystieke) liefde beschreven.
Het Oneiros Ensemble bracht dit werk in de zomer van 2018 in premiere, samen met mezzosopraan Els Mondelaers. Seven Manieren van Minne is een hedendaagse, heel bijzondere, toonzetting van de woorden van een veertiende eeuwse mystica.
Luister hier naar het eerste deel:

Voor eeuwig…

Ernest Chausson schreef zijn Chanson Perpetuelle in 1898. De tekst van dit schitterende lied voor mezzosopraan en ensemble gaat over een verloren geliefde. In dit avontuurlijke programma brengen we het verhaal van de achtergelaten geliefde in perspectief.

Het tweede strijkkwartet van Schönberg is een sfeervol, donker werk voor strijkkwartet en stem. De “lucht van een andere planeet” uit de tekst in het laatste deel verwijst naar de nieuwe klanken waarnaar Schönberg op zoek was. Vanuit de laat-romantische wortels van Beethoven en Brahms beschouwde Schönberg zijn werk als de logische historische consequentie.

De liederen van Purcell hebben eeuwigheidswaarde. In nieuwe arrangementen van het ensemble geven we de verlaten vrouw in Chanson Perpetuelle een ander perspectief.

A Charm of Lullabies van Benjamin Britten is een vijftal wiegenliedjes. De teksten zijn grappig en vilein, bij nadere beluistering blijkt er meer aan de hand te zijn dan een zorgende moeder en een lieve baby.

Oneiros Ensemble i.s.m. Laura Bohn

We shall all be saved each one alone

We shall all be saved each one alone

We shall all be saved each one alone is een zangrecital maar dan ook weer niet. Dit programma is een ode aan het lied en aan het kleine en kwetsbare.
Muziek van onder anderen: Henry Purcell, Johan Sebastian Bach, Edward Elgar, Tom Waits en Robert Schumann.
Klassieke muziek, chansons, oude muziek en volksmuziek gaan in dit programma hand in hand. 

Romain Bly – hoorn
Laura Bohn – zang
Adriaan Breunis – altviool
Liesbeth Vreeburg – harp en arrangementen

Zevensprong

Dansmuziek voor houtblazers, strijkers en harp. Onze lievelingsstukken bij elkaar in één programma.
Three folksongs from the country of Cík – B. Bartok
Chaconny in g minor – Henry Purcell
Bordel 1900 & Cafe 1930- Astor Piazolla
Introduction et allegro – Maurice Ravel
Roemeense dansen – Bela Bartok
Old Hungarian Ballroom Dances – Gyorgy Ligeti

Mara Oosterbaan & Johan Olof, viool. Adriaan Breunis, altviool. Justa de Jong, cello. Karin Leutscher, fluit. Diederik Ornée, klarinet. Liesbeth Vreeburg, harp.